Afrykańska muzyka na Colours: Youssou N´Dour i inni

OGŁOSZENIA NOWYCH ARTYSTÓW 16.12.2021

Youssou N´Dour, Lova Lova, Mazaher, Fatoumata Diawara... na Colours usłyszycie szeroki wachlarz muzyki afrykańskiej w różnych odsłonach: od muzyki tradycyjnej po współczesną świeżość.

Youssou N´Dour (Senegal)

Oszałamiający głos, styl nie do podrobienia. Youssou N'Dour gra niezapomniane, energiczne koncerty z niesamowitym zespołem Le Super Étoile de Dakar. „Jego muzyka na zawsze zmieni Wasze życie” - powiedział legendarny Charlie Gillet w radiu BBC. Youssou N´Dour ze swoimi kolegami z zespołu Le Super Étoile de Dakar stworzyli nowoczesny mbalax - jeden z najważniejszych gatunków współczesnej muzyki afrykańskiej. Niezniszczalne brzmienia gitar i instrumentów klawiszowych zdominowali hałaśliwymi senegalskimi bębnami - sabarami. Youssou N´Dour skomponował ponad pięćset piosenek, wydał niezliczoną ilość przełomowych albumów, zdobył nagrodę Grammy, został Afrykańskim Artystą Stulecia i posiada doktorat honoris causa na Uniwersytecie Yale. Co uczyniło go tak popularnym? Ciekawe kompozycje, albumy z panafrykańskimi melodiami i interesujące wizje o Czarnym Kontynencie. Jest nieoficjalnym ambasadorem Afryki, a według magazynu Times jednym z najbardziej wpływowych ludzi na świecie i kluczową osobowością współczesnej Afryki szanowaną przez światowych polityków i filozofów. 

Lova Lova (Demokratyczna Republika Konga)

Nazywa siebie Człowiekiem, który pojawia się w snach, ale prawdopodobnie ma na myśli koszmary. Wilfried Luzele sprawia wrażenie piosenkarza, rapera, muzyka i performera... w rzeczywistości jest to rycząca bestia sceniczna o wielu imionach. Za pseudonimami Muta Wa Ngozi, Monster, Sorcier d'Art czy Double-King ten istny kapłan tworzy kontrolowany, fantasmagoryczny afro-funk łącząc go z tradycyjnymi kongijskimi rytmami, rockiem, reggae, hip hopem i elektroniką. Obecnie gra z nim perkusista i dwóch szalonych basistów, a Luzele jest przekonany, że ​​ratunek z rozpadającego się świata może przynieść wyłącznie przejście do apokaliptycznego reżimu. I tak to brzmi.

Mazaher (Egipt)

Odziedziczyłam dar od Boga, którego nie umiem wytłumaczyć” – mówi Um Sameh, 70-letnia piosenkarka z grupy Mazaher, jedna z ostatnich, która utrzymała przy życiu ZAR - wyjątkowy rytuał uzdrawiania w Górnym Egipcie. Jest on całkowicie kontrolowany przez kobietę – szejkę – która bierze na siebie odpowiedzialność za komunikację z duchami. Mężczyźni podczas tego rytuału występują tylko w roli muzyków. Szejka rozpala kadzidło i określa rodzaje rytmów, które identyfikują szkodliwego ducha, na punkcie którego kobieta ma obsesję, a następnie uspokaja go wraz z grupą. „Moim zadaniem jest stopniowe odnalezienie odpowiedniego rytmu. Kiedy go odnajdę, samoistnie zaczynam się do niego ruszać. Od tego momentu pracuję, aby zrelaksować się podczas tańca, pozostawić ciało poza kontrolą i stopniowo wchodzić w trans" – wyjaśniła Um.

Fatoumata Diawara (Mali)

W swoich manifestacyjnych tekstach zwraca się głównie do afrykańskiej młodzieży: „Ludzie w Afryce potrzebują dobrych przywódców, a politycy nimi nie są. Mają inne cele. Myślę, że razem możemy znaleźć sposób na uratowanie Afryki i przekształcenie jej w miejsce pełne nadziei na lepsze życie”.

Artystka zagrała w filmach, które zostały nominowane do Oscara. Współpracowała z Robertem  Fonsecou, Herbiem Hancockem, Matthieu Chedidem, brytyjskim elektronicznym duetem Disclosure czy Tonym Allenem. Dołączyła do Africa Express Damon Albarne i była kuratorką festiwalu Le Guess Who? Fatoumata przeciwstawia się stereotypowi, który mówi, że jeśli jesteś z Mali - powinieneś grać wyłączcie malijską muzykę. Identyfikuje się z „songbirds“ z regionu Wassoulou - wyemancypanowanymi śpiewakami, którzy ucieleśniają nowoczesną, niezależną kulturę griot. Fatoumata chętnie opiera swoją twórczość na rocku, bluesie czy gospel, ale robi to w swoim unikatowym, malijskim stylu.